Οι εναλλακτικές επιλογές περιλαμβάνουν την διοχέτευση του αερίου με αγωγό μέσω Τουρκίας και Ελλάδας προς την Ιταλία, η δεύτερη την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας με τελικό προορισμό τα Βαλκάνια και την Ιταλία και η τρίτη την εξαγωγή του προς Αίγυπτο για τη μετατροπή του σε υγροποιημένη μορφή και την επανεξαγωγή του.
Ο κ. Steinitz τάχθηκε υπέρ της υλοποίησης δυο οδεύσεων για την εξαγωγή του φυσικού αερίου ενώ αναφερόμενος στον υποθαλάσσιο αγωγό (East Med), την κατασκευή του οποίου προωθούν η Ελλάδα και η ΕΕ είπε ότι μπορεί σε αυτή τη φάση το εγχείρημα να φαίνεται πολύ ακριβό αλλά εφόσον υπάρξουν νέες ανακαλύψεις κοιτασμάτων μπορεί να αποδειχθεί οικονομικό.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που ανακοίνωσε, με βάση τις νέες σεισμικές έρευνες που πραγματοποιήθηκαν στην περιοχή, το μεγαλύτερο μέρος των κοιτασμάτων της Ανατολικής Μεσογείου δεν έχει ακόμη ανακαλυφθεί καθώς τα πιθανά αποθέματα προσδιορίζονται σε 10 τρισ. κυβικά μέτρα. Τον επόμενο μήνα το Ισραήλ θα προκηρύξει διαγωνισμό για την παραχώρηση 24 θαλάσσιων "μπλοκ" (που αντιστοιχούν περίπου στη μισή ΑΟΖ της χώρας). Ο κ. Steinitz εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη συμμετοχή μιας ελληνικής εταιρίας, της Energean, στον τομέα της έρευνας και εκμετάλλευσης του Ισραήλ και απηύθυνε πρόσκληση και σε άλλες εταιρίες να συμμετάσχουν.
Για έργο εξαιρετικής σημασίας έκανε λόγο ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης αναφερόμενος στον αγωγό East Med, τονίζοντας ότι τα τεχνικά και οικονομικά δεδομένα του έργου, όπως και της ηλεκτρικής διασύνδεσης, εξετάζονται με προσοχή.
"Στηρίζουμε τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας και διατηρούμε τη δυνατότητα να ασκήσουμε τα δικά μας δικαιώματα με τρόπο που θα επιλέξουμε οι ίδιοι", τόνισε ο υπουργός ενώ αναφερόμενος στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης με την ψήφιση χθες στη Βουλή των σχετικών νομοθετικών ρυθμίσεων αποτελεί σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση να γίνει ένα νέο ξεκίνημα για τη χώρα και τα πρώτα μηνύματα είναι ενθαρρυντικά.
Οι προοπτικές εξαγωγής φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο προς την Ευρώπη, αλλά και η ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδα θα βρεθούν στο επίκεντρο των διαβουλεύσεων που έχουν σήμερα οι κ.κ. Σκουρλέτης, Steinitz και ο υπουργός Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού της Κύπρου, Γιώργος Λακκοτρύπης. Στις 4.30 το απόγευμα θα πραγματοποιηθεί και τριμερής συνάντηση στο υπουργείο ΠΕΝ.
Αναφερόμενος στις εξελίξεις στον τομέα των ερευνών υδρογονανθράκων ο κ. Σκουρλέτης είπε ότι "είμαστε έτοιμοι να υπογράψουμε τις συμβάσεις για την παραχώρηση των περιοχών Άρτας-Πρέβεζας, Αιτωλοακαρνανίας και ΒΔ Πελοποννήσου" ενώ είναι σε προχωρημένο στάδιο οι διαπραγματεύσεις για το Ιόνιο και τον Κυπαρισσιακό κόλπο.
Για το ίδιο θέμα ο διευθύνων σύμβουλος των Ελληνικών Πετρελαίων Γρηγόρης Στεργιούλης έκανε λόγο για ιδιαίτερα ενθαρρυντικά δείγματα από τις μέχρι στιγμής έρευνες στον Πατραϊκό. Πρόσθεσε ότι με βάση την αξιολόγηση των δεδομένων με νέα εργαλεία αλλά και τις ανακαλύψεις στην ευρύτερη περιοχή, τα ΕΛΠΕ ξανακοιτάζουν το χάρτη της περιοχής και ότι ενώ τα κοιτάσματα του Πρίνου πνέουν τα λοίσθια και για γεωπολιτικούς λόγους , ανοίγεται πεδίο δόξης λαμπρό στην υπόλοιπη χώρα.
Ο κ. Στεργιούλης τόνισε ακόμη ότι μετά το ιστορικό ρεκόρ κερδών του ομίλου που πραγματοποιήθηκε πέρυσι , εφέτος θα γίνει ρεκόρ παραγωγής. Το 60 % των προϊόντων του ομίλου εξάγεται ενώ στους στόχους του ομίλου περιλαμβάνεται η προμήθεια του 50% του αργού απευθείας από τις πετρελαιοπαραγωγές ζωηρές, χώρισε τη μεσολάβηση μεσαζόντων. Στο πλαίσιο αυτό έχουν συναφθεί ή είναι υπό διαπραγμάτευση συμφωνίες με το Ιράν, το Ιράκ και την Αίγυπτο. Στόχος είναι επίσης η αξιοποίηση όλου του δικτυού του ομίλου σε Ελλάδα και Βαλκάνια για την πώληση ενεργειακών προϊόντων, μεταξύ των οποίων και ο ηλεκτρισμός.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι η Ελλάδα έχει ήδη προχωρήσει σε κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου- TAP- ο οποίος εγκαινιάστηκε φέτος το Μάιο στη Θεσσαλονίκη. Ο αγωγός επρόκειτο να μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω Τουρκίας και Ελλάδας προς τη Δυτική Ευρώπη. Στόχος της Κοινοπραξίας κατασκευής του ΤΑΡ πέρα από τις αγορές της Δυτικής Ευρώπης ήταν εξαρχής η διακλάδωση προς τις χώρες των Βαλκανίων (Βουλγαρία, Κροατία, Μαυροβούνιο, Βοσνία - Ερζεγοβίνη), γεγονός το οποίο μετατρέπει τη χώρα μας σε περιφερειακό δίαυλο εφοδιασμού με φυσικό αέριο.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ,Onalert.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου