Αφ’ ότου ο Ντόναλντ Τραμπ έφυγε από τη διεθνή πολιτική, ο Τούρκος πρόεδρος, Ρετζέπ Ερντογάν έγινε, ίσως, η κύρια πηγή φωτεινών ειδήσεων για τη δημοσιογραφική κοινότητα, γράφει το ρωσικό δημοσίευμα.
Είναι ένας ηγέτης αυταρχικός, ριζοσπαστικός, αλλά πολύ δημιουργικός και φιλόδοξος ηγέτης ο οποίος κάνει συνεχώς κάποια έργα υψηλού προφίλ.
Οι δημοσιογράφοι ξέχασαν κιόλας από την ταπείνωση της επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, με το που ο Ερντογάν αμφισβήτησε την τύχη της Σύμβασης του Μοντρέ.
Ωστόσο, έχει δηλώσει ότι το «Κανάλι της Κωνσταντινούπολης» (μια εναλλακτική λύση του Βοσπόρου) που σχεδίασε ο ίδιος «δεν έχει καμία σχέση με τη Σύμβαση του Montreux».
Από τυπική άποψη, είναι, γενικά, σωστός.
Είναι σαφές ότι το κανάλι της Κωνσταντινούπολης δεν θα μπορούσε να συμπεριληφθεί στη σύμβαση που συνάφθηκε περισσότερα από 80 χρόνια πριν από την έναρξη της κατασκευής του, και η Τουρκία έχει κάθε δικαίωμα να ρυθμίζει μόνη της ποια πλοία θα διέρχονται από αυτό και υπό ποιες συνθήκες.
Η Σύμβαση του Μοντρέ αναφέρεται στα Στενά και το υπό κατασκευή Κανάλι της Κωνσταντινούπολης δεν έχει καμία σχέση με αυτήν, αλλά ταυτόχρονα δεν την υπονομεύει.
Αλλά, όπως είναι γνωστό η Άγκυρα ξεκινά την κατασκευή του δεύτερου καναλιού - μια εναλλακτική λύση στη διαδρομή Δαρδανελίων από το Μαρμαρά στο Αιγαίο Πέλαγος - η κατάσταση θα αλλάξει δραματικά.
Όχι, η Τουρκία δεν θα θάψει τη σύμβαση. «Εμείς, όπως και πριν, συνεχίζουμε να εφαρμόζουμε τη Σύμβαση του Μοντρέ. Περιορίζει σαφώς τον τρόπο διέλευσης των πολεμικών πλοίων. Συνεχίζουμε να την εφαρμόζουμε, κανείς δεν χρειάζεται να ανησυχεί για αυτό », υπόσχεται ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου.
Και τα πλοία μέσω του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων θα περάσουν σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες.
Ωστόσο, παράλληλα με αυτό, η Άγκυρα θα αποκτήσει ένα άλλο πέρασμα, μέσω δύο νέων καναλιών - εντελώς υπό τον έλεγχό της.
Επιπλέον, δεν μιλάμε για τα Στενά, αλλά για τεχνητά κανάλια - και οι Τούρκοι δικηγόροι σίγουρα θα βρουν κάποιο λόγο να τα αφαιρέσουν εν μέρει από τη σύμβαση για το δίκαιο της θάλασσας και να διασφαλίσουν πλήρη τουρκική κυριαρχία.
Σε γενικές γραμμές, η ίδια η Τουρκία θα καθορίσει ποιος και υπό ποιες συνθήκες θα περάσει από αυτά τα κανάλια.
Με άλλα λόγια, ο Ερντογάν, στην πραγματικότητα, κατέστησε σαφές ότι η κατασκευή του καναλιού της Κωνσταντινούπολης δεν θα είναι το μοναδικό - η Τουρκία θα κατασκευάσει ακόμη ένα για να μην εξαρτάται καθόλου από τη Σύμβαση του Μοντρέ. Αντίθετα, πολλοί άλλοι θα εξαρτώνται από την Τουρκία.
Και δεν αφορά μόνο την πληρωμή δασμών για τη διέλευση των εμπορικών πλοίων. Μιλάμε για τη διέλευση ξένων πλοίων - ή για τη μη διέλευση τους. Όλα εξαρτώνται από το ποιος και από ποιους όρους θα καταλήξει σε συμφωνία με τον Ερντογάν.
Για παράδειγμα, δεν είναι μυστικό ότι οι Αμερικανοί δεν αντιτίθενται στη δημιουργία της δικής τους ναυτικής βάσης στη Μαύρη Θάλασσα.
Και αν όχι στο έδαφος της Ουκρανίας ή της Γεωργίας, τότε τουλάχιστον στο έδαφος της Βουλγαρίας ή της Ρουμανίας.
Ωστόσο, η Σύμβαση του Μοντρέ δεν το επιτρέπει – Αμερικανικό αεροπλανοφόρο δεν μπορεί να εισέλθει στη Μαύρη Θάλασσα, και οι αμερικανικές αρχές, για προφανείς λόγους, δεν μπορούν να το δωρίσουν στους Ρουμάνους και να το κρατήσουν υπό τη ρουμανική σημαία.
Αλλά τη στιγμή που οι Τούρκοι σκάβουν τα κανάλια, τότε θα μπορούσαν να επιτρέψουν στην αμερικανική ομάδα αεροπλανοφόρων να τα περάσει στον Εύξεινο Πόντο – εφόσον βέβαια οι Ηνωμένες Πολιτείες, για παράδειγμα, σταματήσουν να παρεμβαίνουν στις εσωτερικές υποθέσεις της Τουρκίας και της δώσουν πλήρη ελευθερία κινήσεων στη Μέση Ανατολή.
Ή, ακόμη να ενθαρρύνουν την Τουρκία να διεκδικήσει συμφέροντα στην Κριμαία και σε ορισμένες άλλες περιοχές της Ρωσικής Ομοσπονδίας.
Και, το πιο σημαντικό, κανείς δεν μπορεί να εμποδίσει τον Τούρκο ηγέτη να το κάνει αυτό. Η Τουρκία έχει κάθε δικαίωμα να κατασκευάζει κανάλια στην επικράτειά της και να θέτει προϋποθέσεις.
Πηγη: http://www.echedoros-a.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου